Dagadó izmok és formás hátsók, feszengés és magamutogatás, doppingszerek és egészséges életmód. Van, akiknek ez, van, akiknek az ugrik be a testépítésről. Inkább előítélet vagy inkább rajongás veszi körül a témát a magyar weben? A Neticle kutatása erre a kérdésre kereste a választ.
Habár sokan járnak konditerembe, csak kevesek vallják magukat testépítőnek. Van aki “csak” jól szeretne kinézni, van, aki fogyni szeretne, és persze olyan is akad, aki csak csajozni/pasizni jár le. Üres termek december utolsó napjaiban, január kezdetével pedig szó szerint verekedni kell egy fekvenyomó padért, csak úgy, mint a májusi napokban, amikor az emberek fejvesztve gyúrnak az áhított “summer body” elérése érdekében. Az utóbbi időben a kondizás inkább a külsőségekről szólt, nem az egészséges életmódról. Az pedig kétségtelen, hogy egy jó fizikum eléréséhez (mint a hölgyeknek, mint a férfiaknak) nem csak januárban és májusban kell edzeni.
“Ennek is biztos csak a 8 általános van meg.”
A magyar weben a testépítésről főleg negatívan vélekednek az emberek. Ha valaki “ki van gyúrva” már nem feltétlen egy matekpélda jut eszünkbe, függetlenül attól, hogy ismerjük-e az illetőt.
A véleményárfolyam (WOI) egy univerzális mutató, mely a tőzsdei árfolyam analógiájára egy dinamikus mutatószámban foglalja össze a webes megítélést.
Jó példa erre a Labdarúgó EB-n történt eset. A magyar szurkolótömegben feltűnt egy jó fizikummal rendelkező férfi, aki félmeztelenül élvezte az egyik magyar meccset, amelyről több kép is született. Ez egyből negatív, támadó, sztereotip megjegyzések lavináját indította el, és nem csak Magyarországon, még az angol napilap, a Mirror is írt az esetről. Aztán jött a csavar: kiderült, az illető többszörös testépítő bajnok, aki Spanyolországban, Madridban tanít egészséges életmódot egy egyetemen, tehát semmiképp sem az, aki megtestesítené a sztereotip képet.
Ha közelebbről megnézzük a testépítésről született említéseket, az eset körül (június 20.-a körül), az említések csaknem megháromszorozódtak, viszont az is igaz, hogy a pozitív vélemények is megsokasodtak (előző ábrán láthatjuk), valószínűleg annak köszönhetően, hogy a férfi pont az ellenpéldája a testépítőkről kialakult képünknek.
Az említések számának alakulása az elmúlt hónapban.
Arra is kíváncsiak voltunk, hányan kötik össze a testépítés szót a doppingszerekkel (kox, szteroid és társaik). Az eredmény meglepő lett. Míg a testépítés, kondizás, gyúrás, stb. szavakra közel 5000 említést találtunk, ezekben a szövegekben „csak” 52 találat volt a különböző doppingszerek említésére. Hogyan lehetséges ez? Valószínűleg úgy, hogy nem szeretünk nyilvánosan ilyesfajta kijelentéseket tenni. Esetleg úgy, hogy inkább csak egymásnak szeretünk panaszkodni, hogy nem nézünk ki úgy, ahogyan szeretnénk, és ezért le “koxos”-ozzuk azt, aki esetleg úgy néz ki. Úgy mindenkinek menne. Még az is lehet, hogy van benne igazság néhány esetben. Ezt csak akkor tudhatjuk meg, ha odamegyünk, és megkérdezzük, ami viszont már nem annyira ajánlott.
Az említések számának alakulása az elmúlt hónapban. Kéken a testépítés kulcsszó említéseinek alakulása, zölden pedig azok a tartalmak, amelyekben a kulcsszót a doppinggal említik együtt.
Kíváncsiak voltunk, mégis melyek azok a tulajdonságok (pozitív, negatív), amelyek ezekben a bejegyzésekben megjelennek, miről beszélünk elismeréssel és melyekről megvetéssel, elutasítóan. A testépítés kapcsán negatív felhanggal jelent meg a modor kérdése (ami a 'bunkó gyúrósok sztereotípiával' van összefüggésben), ezen felül pedig a táplálékkiegészítőkhöz kapcsolódtak a legnegatívabb gondolatok. Azt tapasztaltuk, hogy ezek már ezek használatról és fogyasztásról is alapvetően negatív színben beszéltek inkább, ahogy az árukról és tápértékükről is. A másik oldalon, tehát pozitív színben megjelenő legfontosabb tulajdonságok a profizmus, (a formás testre utalva) a forma és megjelenés, (a táplálékkiegészítőkhöz kötődően) az íz és a minőség voltak.
Hogy melyek fedik jobban a valóságot? Igazságot nem teszünk. Ezt mindenkinek a saját megítélésére hagyjuk.
Szerző: Szegi Mátyás
Adatok és ábrák forrása: Neticle Technologies
Kép forrása: www.mediagem.com