Rólunk

Blogunk célja lerántani a leplet arról, hogy mit gondol web: a különböző webes felületeken halmozódó vélemények alapján arra keressük a választ, mit szeret és mit nem az internet népe. Egy-egy bejegyzésben megnézzük, miről mit duruzsolnak az emberek az online tartalmakban. _______________________________________________________ Miből lesz hype? Mutatjuk!

Facebook

Bejegyzések

A szeptemberi hivatalos átadást követően hamar a péntek esti hipszter jelmez elengedhetetlen kelléke lett a zöld bicikliken suhanás a bulinegyedben. Októberben már a százezredik Bubi bérlés is megtörtént, tavasszal bővítések várhatóak a lehívott banki garanciákból.   Megvizsgáltuk, vajon az web véleménye és a Bubi megítélése mennyire követte az események láncolatát.

2013 augusztusában nagy csinnadrattával jelentette be a BKK, hogy a T-Systems lett a közösségi bringarendszer tenderének nyertese, és 2014 áprilisában már tekerhetünk is a Bubira keresztelt rendszer bringáival a fővárosban. Ehhez képest tavasszal folyamatos csúszásokat jelentettek be, majd a nyári tesztelési időszakban tapasztalt rengeteg hiba miatt az egész projekt veszélybe került, a BKK felmondással fenyegetőzött és lehívta a banki garanciákat. Végül a T-Systems csak összekapta magát és a rendszert a is.

1.png 

Az említésfolyamon feltüntetett események látványos mértékben befolyásolták a Bubi webes megítélését. A csúszások bejelentését követően egy negatív spirálba került a közbringarendszerről kialakult kép, az emberek már új négyes metrót emlegettek, ami valljuk be, nem túl hízelgő. Majd, mikor végre valahára elindult szeptember 8-án a rendszer, kilőtt a Bubi indexe, és lényegében azóta megállás nélkül menetel.

mikor végre valahára elindult szeptember 8-án a rendszer, kilőtt a Bubi indexe, és lényegében azóta megállás nélkül menetel

Volt ugyan egy kisebb hullámvölgy, amikor megjelent pár cikk a biciklik túl nehéz súlyával kapcsolatban, de a BKK sietve nyugtatott meg mindenkit, hogy érkeznek a vékonyabb kerekek a probléma orvoslására. Amióta túlléptük a bűvös százezret – ami az egy hónapos működés alatt kétségtelenül rendkívül pozitív visszajelzést jelent –, valamint amióta bejelentették a rendszer bővítését, a Bubi töretlenül szárnyal.

a Bubi töretlenül szárnyal

Kezdeti lelkesedés vagy valódi sikersztori? Kíváncsian várjuk  hosszútávon is kitart-e a nehezen megszerzett népszerűség.

2.png

Az említésgráfot megvizsgálva kiderül, hogy tökéletesen átjött a MOL-Bubi üzenete és a rendszer lényege. A legfontosabb témák: közbringarendszer, bicikli, ár, bérlés, teszt. Ez valószínűleg annak köszönhető, hogy főleg cikkek, blogbejegyzések születtek a témában, a sajtó nagyon aktívan követte és beszámolt a projektről, a közösségi médiában viszont kevesebbet beszéltek róla az emberek, így nem torzult annyira a kép. Ami érdekes eredmény lehet, hogy a választás és a bank is többet tárgyalt téma, mint a MOL vállalat, aki társfinanszírozóként vállalt szerepet. 

a választás és a bank is többet tárgyalt téma, mint a MOL vállalat

Ennek a látszólagos aránytalanságnak a hátterében számos tényező áll, egyrészt nyilvánvalóan adódik abból, hogy az átadás csúszásakor lehívott bankgarancia igencsak nagy port kavart, másrészt – érthető okokból – a választások idejére tervezett átadás is borzolta a kedélyeket, harmadrészt pedig a MOL viszonylag későn szállt be a projektbe, így neve sokáig nem tapadt hozzá a beruházáshoz. Ettől függetlenül a közelmúltban botrányoktól sem mentes MOL csoport számára jó befektetésnek tűnik PR szempontból a közbringarendszer szponzorálása.

3.png

A fenti ábrán az említések megoszlása látható a legnépszerűbb témák alapján, illetve azok a weboldalak, fórumok, blogok, ahol a leggyakrabban említették a MOL-Bubit.

Összességében elmondhatjuk, hogy a csúszások miatt mélyponton volt a Bubi megítélése, de az elindulás óta folyamatosan nő népszerűsége a weben és javul a megítélése. A téli időszakban, ami nem annyira kedvez a bringásoknak, valószínűleg visszaesik az említések száma és a népszerűsége is, de tavasszal az új állomások beüzemelése új lendületet adhat. Hogy így lesz-e, arról alkalomadtán feltétlenül számot adunk majd.

a körülbelül 16ezer említés egy év alatt nem számít kiemelkedőnek a magyar weben

Azt azonban látni kell, hogy bár a Bubi rendesen bemászott a köztudatba, a körülbelül 16ezer említés egy év alatt nem számít kiemelkedőnek a magyar weben, összehasonlításképpen az Extreme Digital Black Friday napján túlterhelés miatt leállt honlapjáról három nap alatt kétezer körüli említés történt.

 

Szerző: Schmidt Dávid
Ábrák: Neticle Technologies

Címkék: bubi véleményárfolyam online véleményelemzés automatikus tartalomelemzés említés gráf említésfolya

7 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://mitgondolaweb.blog.hu/api/trackback/id/tr446957325

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

♔bаtyu♔ 2014.12.05. 11:02:08

Szerintem az egyik legprofibb rendszer szoftveresen és "hardveresen" is.

Térbeli terjedése így sem kicsi, de most már inkább az akadályozza, hogy a város útjai nem túl bringabarátok. Azzal együtt, hogy úgy látom, már nem nagyon újítanak fel uatakat bringaút nélkül.

Jól érzi Tarlós hogy mit kell csinálni.

Baloldali érték 2014.12.05. 11:35:53

@♔bаtyu♔: "Jól érzi Tarlós hogy mit kell csinálni." --> Pl. kirúgni Vitézyt és szétcseszni a BKK-t, aminek a BuBi köszönhető, meg hogy nem nagyon újítanak fel utakat bringaút nélkül.

Mr. Közbiztonság Szilárd 2014.12.05. 13:28:56

@Baloldali érték:
Vitézyt meg sem kellett volna választani.
De ha már megtették, legalább 2 éve ki kellett volna rúgni a picsába, amikor elkezdte kiszervezni a BKV-t a VT-Transmannak és hasonlóknak, tízmilliárdokért.

A Bubi meg egy kalap szar, darabonként 1 millióba kerülő, szobabiciklinek való, kurva nehezen tekerhető, biciklizésra alkalmatlan szarokkal (milyen bicikli az, amelyiket a lejtőn is tekerni kell, különben lassul?).

Vitézy is csak egy dolgot csinált: a főváros pénzért a haverok zsebébe csatornázta. Magyarul lopott, semmi egyéb.
Hiába, ez Orbán Viktor unokatestvérénél, a CPg által megénekelt Erdős Péter unokájánál már családi vonás.

igazi hős 2014.12.05. 13:39:42

@♔bаtyu♔: "Jól érzi Tarlós hogy mit kell csinálni." Mi köze Tarlósnak a Bubihoz? Legfeljebb annyi, hogy nem akadályozta meg, hogy mások dolgozzanak. De ilyen alapon akár Orbánt is írhattál volna. Ha Tarlós valóban tenni akarna valamit, már lenne bringasáv a Nagykörúton. (Plusz lenne dugódíj meg rengeteg P+R parkoló a Hungária gyűrű mentén, de Tarlós is csak szavakban tud fejleszteni, az elmúlt 4 év simán hozza a Demszky átlagot. De lehet, hogy még ezt is visszasírjuk, mert többé nincs fővárosi érdek, csak 4-5 nagy kerület közös érdeke.)
Persze, hogy az útfelújítások része a bringaút, mert így könnyebb EU-s pénzt kapni rá (vagy nem is lehet másképp), nálunk szinte minden abból épül.

"Szerintem az egyik legprofibb rendszer szoftveresen és "hardveresen" is." Sok ilyen rendszert láttál? Nem hiszem. Pont olyan gyerekbetegségekkel küzdött, mint a párizsi, de szerencsére mindkettő kinőtte.

igazi hős 2014.12.05. 13:45:13

@Mr. Közbiztonság Szilárd: "elkezdte kiszervezni a BKV-t" Ez nem Vitézy döntése, jóval felette eldőlt: a BKV nagyon jól jött, amikor a szocik ellen kellett hangulatot szítani (jól időzített BKV sztrájkok), de ha mostantól mi akarunk uralkodni, akkor erre többé nincs szükség.
Egyébként te nem úgy emlékszel, hogy a BKV egy sima kifizetőhely volt az elmúlt 4, 8, 20 évben? Ha nem, akkor szedjél Cavintont.

Mr. Közbiztonság Szilárd 2014.12.05. 19:08:38

@igazi hős:
Ja, az volt. És a BKK is az lett.
Szóval semmi sem változott.
Nem tudom, miért kell ezért az idióta buzi gyerekért ennyire lelkesedni, elbaszta a főváros közlekedését, sokkal több a dugó, mint őelőtte volt. És nemcsak az autóknak, a buszoknak is.
És mindezt egy 2%-ot sem elérő nagypofájú törpe kisebbség érdekében. Igen, a kerekes cigányokról van szó.

Mr. Közbiztonság Szilárd 2014.12.05. 19:12:07

@igazi hős:
Mia faszért kellene 2%-nyi kerekes cigánynak kedvezni a nagykörúton is a 98% ellenében?
A dugódíjhoz meg nincs meg az infrastruktúra, baromka. Aki át akar jutni Budapest egyik oldaláról a másikra, kénytelen a fővároson át menni, mert a Levegő Munkacsoport és egyéb zsarolásból élő sötét zöld buzik miatt még mindig nincs készen a körgyűrű.