Tömegével sétáló Pokemonok vadászok, furcsa helyeken trónoló bizarr "kisállatokat" ábrázoló screenshotok tömkelege, transzba esett rajongók és habzószájú kritikusok. A Pokemon Go alaposan felkavarta a port. Kíváncsiak voltunk merre dől a mérleg nyelve, úgyhogy a Neticle segítségével megvizsgáltuk, mit gondol a magyar internetező közönség.
Pokemon taxitól kezdve Pokemon kereső tömeges megmozdulásokig, minden a Pokemon Go-ról szól. A barátok nem kávézóba mennek, hanem Pikachura vadászni, idegen emberek kezdenek beszélgetésekbe az új játéknak köszönhetően, új szociális szórakozás fejlődött ki a játékból. Elemzésünkből kiderült, megjelenése óta több mint 6000 említést kapott az új játék (összehasonlításképp a jelenleg hatalmas reflektorfényt kapó Hosszú Katinkáról ennél nem sokkal több, 7600 említés született az azonos időszakban).
Az említések számának alakulása az elmúlt hónapban.
“Mindjárt megyek, csak dobok egy gyors Tweetet az új Pikachumról.”
Általában Facebookon legaktívabbak az közösségi média használók, ám a Pokemon Go-nál más a helyzet. A bejegyzések körülbelül 28%-a Twitterről érkezett, második helyen a Facebook áll 20%-al, harmadik helyen pedig a különböző fórumok 16%-al. A felkapottságot mutatja, hogy az említések több mint 7%-a címlapon történt, amely több mint 450 említést foglal magában.
Az említések megoszlása az elmúlt hónapban.
Megosztó.
Sokan rajonganak érte, sokan pedig elítélik. A véleményelemzés alapján láthatjuk, hogy a megjelenése első napjaiban a többség pozitívan vélekedett róla, de mostanra már főleg negatív hatást kelt a köztudatban. Az első visszaesést az okozta, hogy egy washingtoni holokauszt múzeumban betiltották etikai okokra hivatkozva, majd ezt követte Auschwitz és egy holland kórház is. Talán még nagyobb visszaesést jelentett, amikor a játék használata közben elhunyt egy 18 éves fiú Guatemalában - Lopez de Leon unokatestvérével tört be egy házba Pokemonok után kutatva, amikor lelőtték.
A véleményárfolyam (WOI) egy univerzális mutató, mely a tőzsdei árfolyam analógiájára egy dinamikus mutatószámban foglalja össze a webes megítélést.
A negatív hozzáállásban a különböző fórumok viszik a prímet, ami nem meglepő, elvégre anonim mindig is jobban szerettünk hőzöngeni. Ami már érdekesebb, hogy a hírportálok is főleg negatívan vélekednek róla, ami viszont már nem éppen a bevett szokás, ezzel is mutatva, hogy mekkora port kavart a Pokemon Go a magyar online média világában. A fórumok esetében például a megjelent bejegyzések (körülbelül 970 darab) kevesebb, mint 3%-a bírt erősen pozitív megítéléssel, míg az említések több mint 40%-a negatív hatású volt.
Említéstérkép grafikon azt mutatja meg, hogy egy adott időszakban milyen tartalomtípusú találatok milyen véleményindexszel rendelkeztek, azaz összesítve mennyire pozitív/negatív találatok születtek egy adott napon a különböző online platformokon. A körök mérete az említések mennyiségére, függőleges tengely melletti elhelyezkedésük a vélemények milyenségére (fentről lefelé egyre negatívabb), színük az egyes platformokra utal.
Egy kis tartalomelemzéssel abba is igyekeztünk betekinteni, miről is szól a tengernyi említés - az eredményt az alábbi grafikon, az Említésgráf foglalja össze. A legtöbb említést maga a játék szó kapta. Ezt követi a letöltés, a megjelenés és az applikáció szavak. Az Említésgráfon láthatjuk, hogy ezek a szavak feltűnően sok negatív említést generáltak, ami valószínűleg annak köszönhető, hogy a telefonok akkumulátorát nagyon gyorsan meríti a játék, több hamis utánzat is megjelent, vagy például, hogy néhány eszközzel nem kompatibilis az applikáció.
Az Említésgráf központi elemeit a vizsgált kulcsszóval összefüggésben legtöbbet említett kulcstulajdonságok állnak, melyekhez kötve pedig azokra arra vonatkozó jellemzők sorakoznak.
Szerző: Szegi Mátyás
Adatok forrása: Neticle Technologies