Rólunk

Blogunk célja lerántani a leplet arról, hogy mit gondol web: a különböző webes felületeken halmozódó vélemények alapján arra keressük a választ, mit szeret és mit nem az internet népe. Egy-egy bejegyzésben megnézzük, miről mit duruzsolnak az emberek az online tartalmakban. _______________________________________________________ Miből lesz hype? Mutatjuk!

Facebook

Bejegyzések

Az év eddigi legnagyobb botrányának lehetünk tanúi jelenleg, így természetes, hogy a blog új posztja nem másról szól, mint a Cambridge Analyticáról. A brit adatelemző cégről március 17-én derült ki, hogy 87 millió Facebook-felhasználó személyes adatait lopták el, és használták fel politikai manipulációs célokra a 2016-os amerikai elnökválasztás idején. Mi arra voltunk kíváncsiak, a magyar internetezőket mennyire mozgatta meg az egész, ha már 32 ezren állítólag itthon is érintettek az ügyben. 

A Neticle segítségével azt vizsgáltuk meg, hogy milyen hatást keltett a hazai online platformokon a Cambridge Analytica, valamint megnéztük azt is, hogyan alakult Mark Zuckerberg megítélése mostanában, hiszen a botrány a Facebookon csattant leginkább, a bejelentéseik szóvívője pedig maga a vezérigazgató volt.

Oké, de miről is van szó?

A Cambridge Analytica nevét eddig Magyarországon valószínűleg nem sokan ismerték, egészen március 17-ig, amikor is napvilágott látott a hír, hogy az adatelemző cég kétes módszerekkel dolgozott: egészen pontosan arról van szó, hogy Facebook-felhasználók személyes adatait lopták el, hogy ezáltal olyan hirdetéseket tudjanak küldeni az embereknek, amelyek befolyásolják őket az amerikai elnökválasztással kapcsolatban, Donald Trump javára. Illetve azóta felröppent az is, a Brexit kampányhoz is közük volt hasonló eszközökkel.

2696190509_a13f2e7a47_b.jpg

Mark Zuckerbeg (forrás: Flickr.com)

A botrány hatalmas lavinát indított: akik eddig is Black Mirrort kiáltottak a Facebookra, most örülhettek az igazuknak, másokat pedig végtelenül megdöbbentett a hír. Ráadásul magát a Facebookot is akkora hideg zuhanyként érte az egész, hogy napokig nem reagáltak, majd jobb híján vállalták a mulasztás felelősségét, és kimondták, hogy az adatvédelmi rendszerük nem elég biztonságos. Az ügy pedig azóta is csak sötétedik: márciusban még csak 50 millió meglopott profilról tudtunk, ma pedig már több mint 87 millióról beszélnek, és mint kiderült, ebből 32 067 a magyar felhasználó. Nemrég pedig felütötte a fejét az is, hogy a Facebook valószínűleg már korábban megtudta, hogy bizonyos cégek tisztességtelenül használják fel afelhasználók adatait. 

A magyar internetezőket sem hagyta hidegen

A hír természetesen itthon is nagy port kavart. Március 17. és április 5. között a Cambridge Analyticát összesen 2121 alkalommal említették meg a magyar weben. Ez elég döbbenetes, ha azt nézzük, hogy a hír robbanása előtt itthon alig 1-2 említése volt, és alig három hét alatt szökött fel több mint kétezerre, amíg például az örökzöld Apple ugyanennyi idő alatt átlagosan 5000 találatot generál. Az említéseik közül 135 volt pozitív és 787 negatív, a többi pedig semleges. Az, hogy a robbanás pár nappal később történt, valószínűleg annak tudható be, hogy az eredeti cikket hétvégén publikálták, így az itthoni újságírók csak március 20-a hétfőtől kezdtek el mélyrehatóbban foglalkozni a témával. A Facebook-alapítóról összesen 2390 említés született (171 pozitív, 555 negatív), szintén nagy kiugrással a botrány körüli napokban. 

 

Az a kevés pozitív említés, ami volt, az sem feltétlenül az elemző céghez kapcsolódott: a legmagasabb pontszámmal azokat a cikkeket látta el a Neticle rendszere, amik abban segítettek, hogyan lehet módosítani a Facebook fiókunkban az adatvédelmi beállításokat, valamint sokan írtak arról is, hogy a vészjósló hírek ellenére a vártnál kevesebben törölték magukat a közösségi portálról. A fő kapcsolódó témák azért mindkét esetben magukért beszélnek.

A Cambridge Analytica említéstérképe

marz.png

A Mark Zuckerbeggel kapcsolatos fő témák

Mindezzel érdemes összevetni az érzelemtérképet is. Érdekes, hogy amíg a Cambridge Analyticával szemben az emberek főleg dühre és félelemre utaló szövegeket publikáltak, Mark Zuckerbergnél inkább a szomorúság és a meglepettség dominált. 

 

A véleményárfolyam alakulása ezek alapján valószínűleg senkit nem lep meg: a Cambridge Analytica grafikonján gyakorlatilag csúszdázni lehetne, olyan meredeken lejt, ahogy egyre sokasodnak a hírek és fokozódik az ügy körüli feszültség. Zuckerberg helyzete nem ilyen súlyos, de azért látható, hogy az ő megítélése is folyamatosan csak csökken. Elemzéskor az előbbinek -2312, utóbbinak -1210 pontot adott a Neticle, ami a rendszerünkben elég drasztikus  – bár ez még mindig kevesebb, mint az a 35 milliárd dollár, amit a botrány óta a Facebook veszített a tőzsdén...


 

Az online felületek vizsgálatából kiderült, hogy a Cambridge Analyticáról a hírportálokon és a közösségi médiában született tartalmak nagyjából egyenlő arányban vannak, 1119 és 1003 találattal. A különböző platformokon született vélemények között viszont már nincs ekkora összhang. Az elemzés jól mutatja, hogy a hírek sokkal negatívabbak voltak, míg a közösségi oldalakon az emberek kicsit enyhébben reagáltak. A Facebook-alapítónál ezzel szemben sokkal több volt a közösségi média tartalom, és kevesebb a hír, az viszont itt is igaz, hogy az újságírók több negatívat írtak róla, mint a kommentelő vagy posztoló felhasználók. 



 

Ha szeretnél a termékedről, márkádról vagy kampányodról hasonló – bár remélhetőleg pozitívabb – elemzéseket kapni, próbáld ki a Neticle-t ingyen!

Címkék: botrány facebook donald trump adatlopás amerikai elnökválasztás mark zuckerberg cambridge analytica

1 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://mitgondolaweb.blog.hu/api/trackback/id/tr9913812014

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Lusuka 2018.06.25. 05:59:29

Nagyszerű pénzkereseti lehetőségek, fotózással, forditással, sorozat és kép feltöltéssel, facebook profillal és minden mással: www.internetespenzkereses.info/