Rólunk

Blogunk célja lerántani a leplet arról, hogy mit gondol web: a különböző webes felületeken halmozódó vélemények alapján arra keressük a választ, mit szeret és mit nem az internet népe. Egy-egy bejegyzésben megnézzük, miről mit duruzsolnak az emberek az online tartalmakban. _______________________________________________________ Miből lesz hype? Mutatjuk!

Facebook

Bejegyzések

Turistaként rengeteg weboldal és alkalmazás áll rendelkezésünkre, ahol tapasztalatokat cserélve segíthetjük egymást kiváló éttermek megtalálásában – de mi van akkor, ha a helyi online közösségektől akarjuk megtudni, hol vannak a legjobb ételek a közelben? A Neticle online médiafigyelő és -elemző segítségével azt vizsgáltuk meg, melyik budapesti étterem a magyar internetezők kedvence, és azt is eláruljuk, hogy mit szeretnek a győztesekben.

neticle_etterem_megiteles4.jpg

A Neticle rendszerével 20 budapesti, közismert étterem nevére kerestünk rá, az algoritmusok pedig minden olyan online tartalmat megtaláltak, amelyekben az adott hely neve szerepelt. Sőt, pontozták is az említéseket aszerint, hogy mennyire pozitív vagy negatív az étterem megítélése az egyes szövegekben. A keresés után a három dobogós online jelenlétét vizsgáltuk meg a március 1. és június 1. közötti időszakban.

Bízunk a csillagokban és a sztárszakácsokban

Az online megítéléseket ábrázoló grafikon rögtön elárulta, hogy az abszolút befutók között bizony nem az újhullámos kuriózumok szerepelnek, hanem a már sokat bizonyított, neves éttermek. Úgy tűnik, a legtöbben szeretnek biztosra menni, így az első három helyre a méltán elismert Onyx, a Jamie’s Italian és a Trófea Grill Étterem került.

screen_shot_2018-07-13_at_11_43_57.png

Hogy ezek közül is kinek lett jobb vagy rosszabb a megítélése, talán nem is lényeges, hiszen mindegyik remekül szerepelt, az azonban nagyon beszédes, hogy az említések napi számai hogyan alakultak a vizsgált időszakban. Hármuk közül Jamie Oliver étterméről beszéltek a legtöbbször, egészen pontosan 2293-szor, majd ezt követte az Onyx 1871 és a Trófea Grill 1504 darab említéssel. Nem meglepő módon az említések nagy része a közösségi médiában kialakuló beszélgetéseknek köszönhető, a sajtós megjelenések nem különösebben befolyásolták az eredményt.

Az Onyx említésszáma március 26-án ugrott egy hatalmasat, amikor is az éttermet két Michelin-csillagossá nyilvánították, a Jamie’s Italian pedig annak köszönhetett nagy hírverést, hogy Jamie Oliver áprilisban életében először Budapesten járt. Habár a sajtóban ennek nem kerítettek akkora feneket, az április 9-i facebookos nyereményjáték, ahol kommentért cserébe Jamie-vel való találkozást lehetett nyerni, mondhatni letarolta aznap a közösségi médiát.

A siker titka egyszerűbb, mint gondolnánk

Ahhoz, hogy megnézzük, miért is vannak olyan pozitív véleménnyel az emberek ezekről a helyekről, elemeztük az említésekben felbukkanó témákat és az éttermek neveihez gyakran kapcsolódó kifejezéseket.

mentiongraph4.png

onyx.png

Az Onyx esetében a közösségi médiában az íz volt a legpozitívabb kapcsolódó téma, az emberek felettébb elismerően nyilatkoztak a konyhájukról, igazolva azt, hogy megérdemelték az újabb elismerést. De szépen szerepelt még a teljesítmény is - ez a kifejezés leginkább a Michelin-csillagra utaló gratulációkban jelent meg. Az ár mint tulajdonság viszont egészen megosztotta az internetezőket, de - ismerve a magyarok fine dininggal kapcsolatos szkepticizmusát - meglepő módon végül többen voltak azok, akik azt írták, az Onyx bizony megéri a pénzét.

mentiongraph3.png

A Trófea Grill említéseit a Tématérképünkön vizsgáltuk meg: itt a rendszer a kapcsolódó témákat elhelyezi egy olyan grafikonon, amiről könnyen leolvashatóak az erősségek és a gyengeségek. A legtöbb pozitív említést ennél az étteremnél is az íz kapta, a közösségi médiában a vizsgált három hónap alatt 44 olyan említés született, ami a Trófea ételeit dicsérte. A három étterem közül itt voltak a leggyakoribbak a kínálatról és a fogásokról szóló pozitív említések, szóval ez is alátámasztja azt, hogy a többség szerint a Trófea klasszikus, jól bevált ételeire mindig lehet számítani.

mentiongraph1.png

jamiesitalian2.png

A Jamie’s Italian említéseiről szóló ábráról leolvasható, hogy a posztokban és kommentekben főleg az élvezet kerül előtérbe, és ehhez kapcsolódik többek között a finom íz, és az olasz konyhából elmaradhatatlan pizza. Amint az kiderült, Jamie’s étlapjáról ez a favorit a vendégek körében a rákos spagetti és a steak mellett. Ezen kívül fontos az odalátogatóknak a családias hangulat, illetve a már említett nyereményjáték egyik kérdésére adott válaszokból az is kiderült, hogy bizony Jamie Oliver személyiségét, műsorait is imádják azok, akik az ő éttermét választják.

Mindezek alapján elmondhatjuk, hogy a népszerű éttermek receptje egyszerű: mindenben a legjobbat kell hozni. Magas minőség, finom ízek… És ha biztosra akarsz menni, akkor a Neticle médiafigyelő és -elemző használata, hogy mindig tudd, mikor mit mondanak vállalkozásodról az interneten. Próbáld ki most ingyen!

neticle_etterem_megiteles2.jpg

Címkék: onyx jamie oliver trófea grill médiaelemzés social listening Neticle online véleményelemzés étteremmarketing jamies italian

Szólj hozzá!

Kutatásunk során az elmúlt félév „adatos” álláshirdetései alapján vizsgáltuk meg, hogy hogyan is alakítják a data trendhullámai a magyar álláspiacot. Kutatásunk alapját a közösségi média és szakmai fórumok álláshirdetései képezték. Mutatjuk adatvezérelt social listening kutatásunk Magyarország 2018-as adatos álláspiacáról.

optimized-franki-chamaki-682112-unsplash.jpg


"Fancy"-k az angol megnevezések

A terület jellegzetessége, hogy a pozícióelnevezések tekintetében elég vegyes a terep, hiszen az álláshirdetések szerzői előszeretettel kombinálják az angol és a magyar, újkeletűbbnél újkeletűbb technológiákra utaló kifejezéseket a pozíciók megnevezéseiben. Ezen gyakran használt kifejezések közül kerül ki a Business Intelligence, avagy BI, a Big Data, a sima data, és ezek magyar megfelelői (amennyiben vannak ilyenek). 

kep1_1.png

1. ábra: A különböző kifejezések általános megítélése (Forrás: Neticle)

Az említett kifejezésekről alkotott általános online megítélést az 1. ábra mutatja. Érezhető ugyan levegőben, de az ábrán is látszik, hogy az angol megnevezések pozitívabb megítélésben részesülnek az internetes közegekben, mint magyar társaik, így nem meglepő, hogy a legpozitívabb fényben a nagybetűs „Big Data” hulláma tűnik fel. Munkáltatóként visszaforgathatjuk ezt a felismerést álláshirdetéseink megírásába, amennyiben arra törekszünk, hogy inkább vonzóvá tegyük a lehetőséget a jelentkezők számára.

Kulcskompetenciák a piacon

Arra is kíváncsiak voltunk, hogy milyen elvárásokkal kell szembesülnie 2018-ban a data világában elhelyezkedni kívánó álláskeresőnek. Ennek szemléltetése érdekében megnéztük, hogy hogy mit is rejtenek magukban az álláshirdetések szövegezései, mely kifejezések fordulnak elő ezekben leggyakrabban. Ezt a következő grafikon mutatja.

kep2.png

2. ábra: A leggyakrabban előkerülő kifejezések (Forrás: Neticle)

A grafikon alapján megállapítható, hogy a legtöbb álláshirdetés a fejlesztői feladatokat helyezi a középpontba, de fontosnak tartják, hogy a jelentkezők rendelkezzenek SQL-lel, és különböző programnyelvekkel kapcsolatos ismeretekkel is. Ezen túl egy ideális jelöltnek tapasztalata van az adatbázisok és adattárházak kezelésében és karbantartásában is.

Kiket várnak tárt karokkal a vállalatok?

Kutatásunk során kitekintést tettünk arra is, hogy melyek az álláshirdetési piac leggyakrabban előkerülő pozíciói a magyar piacon. Amennyiben a BI területét vesszük górcső alá, leginkább a „BI szakértők” és „BI fejlesztők” kerülnek a keresések középpontjába 2018 első felében. Az üzleti intelligencia területéről elmondható egyébként, hogy a pozícióneveket illetően sokkal inkább meghonosodtak az angol kifejezések, mint azok magyar verziói, viszont a pozícióleírások tartalmi kifejtésében inkább már a magyar „üzleti intelligencia” kifejezést használják a munkáltatók a tisztább megértés érdekében.

kep3.png

3. ábra: A BI pozícióleírásokban fellelhető tartalmi összefüggések (Forrás: Neticle)

A Big Data pozíciók esetén leggyakrabban a Data Scientist (adattudós, adatelelemző pozíciókkal futhatunk össze a közösségi médiában, valamint több esetben ennek gyakornoki változatával is)

bi.png

4. ábra: Egy példa egy Big Data álláshirdetésre (Forrás: Neticle)

Kiemelten jellemző még a területre annak "frissessége" az álláskeresők és munkáltatók szemében is, mivel többször előkerülnek a tartalmakból a technológia innovativitására, modernségére utaló jelzők.

kep4.png

5.ábra: A Big Data pozícióleírásokban fellelhető tartalmi összefüggések (Forrás: Neticle)

„Data” és az „adat” megnevezésű pozíciók vizsgálata esetében már nem volt ilyen egyszerű a dolgunk, hiszen egészen sok területre utalhatnak az említett megnevezések az adott pozíció nevében. Összességében elmondható, hogy az adatbázisokkal foglalkozó szakemberek biztosan nem maradnak állás nélkül 2018-ban, hiszen rájuk különösképp nagy igény van a magyar piacon, de az adattárházak szakértőit is meglehetősen buzgón keresik a cégek.

kep5.png6.ábra: Az adat és a data vonatkozású pozícióleírásokban fellelhető tartalmi összefüggések (Forrás: Neticle)

adatos_allashirdetesek.png

7.ábra: Példa egy adattárház fejlesztői álláshirdetésre (Forrás: Neticle)

Címkék: médiafigyelés médiaelemzés álláshirdetések Neticle social media monitoring automatikus tartalomelemzés említés gráf említésgráf

Szólj hozzá!

Az év eddigi legnagyobb botrányának lehetünk tanúi jelenleg, így természetes, hogy a blog új posztja nem másról szól, mint a Cambridge Analyticáról. A brit adatelemző cégről március 17-én derült ki, hogy 87 millió Facebook-felhasználó személyes adatait lopták el, és használták fel politikai manipulációs célokra a 2016-os amerikai elnökválasztás idején. Mi arra voltunk kíváncsiak, a magyar internetezőket mennyire mozgatta meg az egész, ha már 32 ezren állítólag itthon is érintettek az ügyben. 

A Neticle segítségével azt vizsgáltuk meg, hogy milyen hatást keltett a hazai online platformokon a Cambridge Analytica, valamint megnéztük azt is, hogyan alakult Mark Zuckerberg megítélése mostanában, hiszen a botrány a Facebookon csattant leginkább, a bejelentéseik szóvívője pedig maga a vezérigazgató volt.

Oké, de miről is van szó?

A Cambridge Analytica nevét eddig Magyarországon valószínűleg nem sokan ismerték, egészen március 17-ig, amikor is napvilágott látott a hír, hogy az adatelemző cég kétes módszerekkel dolgozott: egészen pontosan arról van szó, hogy Facebook-felhasználók személyes adatait lopták el, hogy ezáltal olyan hirdetéseket tudjanak küldeni az embereknek, amelyek befolyásolják őket az amerikai elnökválasztással kapcsolatban, Donald Trump javára. Illetve azóta felröppent az is, a Brexit kampányhoz is közük volt hasonló eszközökkel.

2696190509_a13f2e7a47_b.jpg

Mark Zuckerbeg (forrás: Flickr.com)

A botrány hatalmas lavinát indított: akik eddig is Black Mirrort kiáltottak a Facebookra, most örülhettek az igazuknak, másokat pedig végtelenül megdöbbentett a hír. Ráadásul magát a Facebookot is akkora hideg zuhanyként érte az egész, hogy napokig nem reagáltak, majd jobb híján vállalták a mulasztás felelősségét, és kimondták, hogy az adatvédelmi rendszerük nem elég biztonságos. Az ügy pedig azóta is csak sötétedik: márciusban még csak 50 millió meglopott profilról tudtunk, ma pedig már több mint 87 millióról beszélnek, és mint kiderült, ebből 32 067 a magyar felhasználó. Nemrég pedig felütötte a fejét az is, hogy a Facebook valószínűleg már korábban megtudta, hogy bizonyos cégek tisztességtelenül használják fel afelhasználók adatait. 

A magyar internetezőket sem hagyta hidegen

A hír természetesen itthon is nagy port kavart. Március 17. és április 5. között a Cambridge Analyticát összesen 2121 alkalommal említették meg a magyar weben. Ez elég döbbenetes, ha azt nézzük, hogy a hír robbanása előtt itthon alig 1-2 említése volt, és alig három hét alatt szökött fel több mint kétezerre, amíg például az örökzöld Apple ugyanennyi idő alatt átlagosan 5000 találatot generál. Az említéseik közül 135 volt pozitív és 787 negatív, a többi pedig semleges. Az, hogy a robbanás pár nappal később történt, valószínűleg annak tudható be, hogy az eredeti cikket hétvégén publikálták, így az itthoni újságírók csak március 20-a hétfőtől kezdtek el mélyrehatóbban foglalkozni a témával. A Facebook-alapítóról összesen 2390 említés született (171 pozitív, 555 negatív), szintén nagy kiugrással a botrány körüli napokban. 

 

Az a kevés pozitív említés, ami volt, az sem feltétlenül az elemző céghez kapcsolódott: a legmagasabb pontszámmal azokat a cikkeket látta el a Neticle rendszere, amik abban segítettek, hogyan lehet módosítani a Facebook fiókunkban az adatvédelmi beállításokat, valamint sokan írtak arról is, hogy a vészjósló hírek ellenére a vártnál kevesebben törölték magukat a közösségi portálról. A fő kapcsolódó témák azért mindkét esetben magukért beszélnek.

A Cambridge Analytica említéstérképe

marz.png

A Mark Zuckerbeggel kapcsolatos fő témák

Mindezzel érdemes összevetni az érzelemtérképet is. Érdekes, hogy amíg a Cambridge Analyticával szemben az emberek főleg dühre és félelemre utaló szövegeket publikáltak, Mark Zuckerbergnél inkább a szomorúság és a meglepettség dominált. 

 

A véleményárfolyam alakulása ezek alapján valószínűleg senkit nem lep meg: a Cambridge Analytica grafikonján gyakorlatilag csúszdázni lehetne, olyan meredeken lejt, ahogy egyre sokasodnak a hírek és fokozódik az ügy körüli feszültség. Zuckerberg helyzete nem ilyen súlyos, de azért látható, hogy az ő megítélése is folyamatosan csak csökken. Elemzéskor az előbbinek -2312, utóbbinak -1210 pontot adott a Neticle, ami a rendszerünkben elég drasztikus  – bár ez még mindig kevesebb, mint az a 35 milliárd dollár, amit a botrány óta a Facebook veszített a tőzsdén...


 

Az online felületek vizsgálatából kiderült, hogy a Cambridge Analyticáról a hírportálokon és a közösségi médiában született tartalmak nagyjából egyenlő arányban vannak, 1119 és 1003 találattal. A különböző platformokon született vélemények között viszont már nincs ekkora összhang. Az elemzés jól mutatja, hogy a hírek sokkal negatívabbak voltak, míg a közösségi oldalakon az emberek kicsit enyhébben reagáltak. A Facebook-alapítónál ezzel szemben sokkal több volt a közösségi média tartalom, és kevesebb a hír, az viszont itt is igaz, hogy az újságírók több negatívat írtak róla, mint a kommentelő vagy posztoló felhasználók. 



 

Ha szeretnél a termékedről, márkádról vagy kampányodról hasonló – bár remélhetőleg pozitívabb – elemzéseket kapni, próbáld ki a Neticle-t ingyen!

Címkék: botrány facebook donald trump adatlopás amerikai elnökválasztás mark zuckerberg cambridge analytica

1 komment

Az Margot Robbie nagy szerencsétlensége, hogy Frances McDormand pont idén alakított olyat a Három óriásplakát Ebbing határában című filmben, hogy nincs olyan filmes grémium, ami nem neki adná oda az aktuális díját, legyen az Golden Globe, vagy éppen a hamarosan következő Oscar” - írja az Indexen Varga Attila, az Én, Tonya című film kritikájában. Nos, a szakmabeliek lehet, hogy valóban a rasszista, önbíráskodó rendőrökkel szembeszálló Mildred Hayes megformálóját jutalmaznák, viszont ha a magyar internetezőkön múlna a dolog, biztosan más vinné haza a legjobb színésznőnek járó szobrot a március 4-i gálán. Megvizsgáltuk, hogyan vélekednek a hazai nézők az idei jelöltekről, és egészen érdekes dolgokat is felfedeztünk – nézd meg Te is!

Január 23-án jelentették be az idei Oscar-gála jelöltjeit, azóta pedig a mindenféle spekulációktól hangos az internet. Mi is beszálltunk a találgatásba, és megvizsgáltuk a Neticle Media Intelligence-szel, hogy a bejelentéstől számított 30 nap alatt hogyan alakult a legjobb női főszereplő díjára jelölt színésznők megítélése, és hogy ezek alapján a magyar internetezők kinek adnák az Oscart. Aki esetleg még nem hallotta volna, idén Sally Hawkins (A víz érintése), Margot Robbie (Én, Tonya), Frances McDormand (Három óriásplakát Ebbing, Missouri határában), Saoirse Ronan (Lady Bird) és Meryl Streep (A Pentagon titkai) versenyeznek az arany szobrocskáért.

oscarnok.png

Margot Robbie, Sally Hawkins, Meryl Streep, Saoirse Ronan és Frances McDormand (Képek forrása: Vogue, CBS International, Popsugar)

Már az elemzés kezdete előtt nagyobb összegben mertünk volna fogadni arra, hogy a legtöbb hírt és említést Meryl Streep generálja, hiszen amellett, hogy a világ egyik legismertebb sztárja, ő az Oscar történetének legtöbbet jelölt színésznője is egyben: eddig összesen 21-szer szállhatott versenybe a díjért. Nos, a jóslatunk beigazolódott, ugyanis az ő nevét a vizsgált időszakban összesen 443-szor említették.  

Ennek nagy része valóban a jelölés miatt van (194 db), azonban nagyot dobott az  összértéken az is, hogy az HBO az Oscar-hajrá közepén jelentette be, hogy a színésznő szerepelni fog tavalyi sikersorozatának, a Hatalmas kis hazugságoknak a második évadában – ezúton is gratulálunk a csatorna marketinges kollégáinak. Az említéseinek nagyjából egyötödét ez tette ki, ebben a kontextusban összesen 101-szer írták le a nevét. 

oscar_2018_mention_graph_2018-02-23.png

Forrás: Neticle.hu

Ha tovább vizsgáljuk az említéseket, Meryl Streepet Saoirse Ronan követi, aki hiába csupán 23 éves, ez már a második Oscar-jelölése legjobb női főszereplő kategóriában. Két éve szintén jelölték a Brooklyn című, 1950-es években játszódó drámáért, ami coming-of-age jellege miatt egyébként több ízben hasonlít mostani filmjére, a Lady Birdre. Úgy látszik, ha a felnőtté válás keserédes momentumait szeretnénk filmre vinni, érdemes őt hívni először, ugyanis a mellett Filmakadémia a nézőközönség sem hagyja szó nélkül a filmjeit: a magyar internetezők 118-szor beszéltek róla, pedig a Lady Bird-öt itthon csak március 1-jén fogják bemutatni.

Persze, ha már legendás vetélytársánál kitértünk arra, hogy milyen egyéb tényezők árnyalják az említéseit, érdemes figyelembe venni, hogy a Ronan nevének nagy forgalmat generál az is, hogy az animációs filmek kategóriájában Oscarra jelölt, Van Gogh életét feldolgozó Loving Vincentben szinkronszínészkedett – ez összesen 51 említést hozott neki. Illetve megdobta hírnevét az is, hogy a birt filmakadémia is jelölte a legjobb női főszereplőnek járó BAFTA-díjra, erről 10 cikkben is írtak itthon. 

oscar_2018_mention_flow_2018-02-23_1.png

Forrás: Neticle.hu

Viszonyításképpen pedig érdemes megnézni azt is, hogy ezzel szemben Sally Hawkins-t 31, Frances McDormandet 21, Margot Robbie-t pedig 5 alkalommal említették meg a vizsgált időszakban, és ezek is főleg cikkek és kritikák voltak a filmjeikről. Ott, ahol a közönség érvényesül, tehát a közösségi médiában és fórumokon az említések minden esetben minimálisak voltak.

A véleményindex érdekes versenyt kreált a színésznők között, ugyanis amíg Hawkins, McDormand és Robbie megítélése a 0 és 20 pont között stagnált, addig a Neticle rendszere szerint Meryl Streep és Saoirse Ronan egyre pozitívabbá vált az internetezők szemében. A végeredmény azonban nem meglepő: előbbi 106, utóbbi 44 ponttal zárta a vizsgált időszakot, így

elmondható, hogy a magyarok leginkább Meryl Streeppel szimpatizálnak.

Megítélését még az sem tudta lenyomni, hogy sokan ellenezték az újabb jelölést, mert szerintük ezzel az Akadémia fiatal tehetségektől veszi el a szakmai elismerés lehetőségét. Ez a kritika Twitteren generált egy hosszabb threadet, a január 23-i bejelentés napján például 9-en adtak hangot nemtetszésüknek a mikroblogon. De ez a meglátás még így is háttérbe szorult, és csupán 4 ponttal csökkentette Meryl Streep megítélését, ugyanis negatívan 22-szer írtak róla a közösségi oldalakon és a különböző kommentfelületeken, pozitív kontextusban viszont 40-szer.

velemeny.png

twitter1.png

Forrás: Neticle.hu

Nos, ahhoz tehát kétség sem fér, hogy a magyar internetezők a mostani jelöltek közül Meryl Streepet szeretik jobban és neki adnák az Oscart, Frances McDormand kritikai elismerése ide vagy oda. Mindig izgalmas, amikor a szakma és a közönség véleménye eltér a díjak odaítélését illetően, ugyanis régóta sejthető, hogy a Filmakadémia nem csupán a hozzáértők, de a nézők véleményét is sokszor szem előtt tartja a döntéshozatalnál. Te kinek adnád a legjobb női főszereplőnek járó Oscar-díjat?

Ha Te is szeretnéd tudni, mit gondolnak az internetezők a márkádról, piacodról vagy versenytársaidról, akkor írj nekünk, és mindent megmutatunk!

4 komment

golden_globe_2018_cover.png

 Az Arany Glóbusz Amerika és talán a világ második legrangosabb filmes elismerése az Oscar-díj után. Előzetes találgatások és az utólagos beszámolók hada borítja el ilyenkor az online és közösségi médiát néhány nap alatt, amik néha egybeesnek a szakértők véleményével, néha nem. A Neticle-lel megnéztük, mit mi a véleményük az internetezőknek 2018 első rangos filmes díjátadójáról. Kik a web kedvencei? Mi veri ki a biztosítékot a kommentelőknél? Lemértük, elemeztük, mutatjuk!

 A Neticle Media Intelligence-szel azokat a 2018. január 3. és 13. közötti publikus magyar nyelvű találatokat elemeztük, amik az online vagy a közösségi médiában bukkantak fel 11 nap leforgása alatt a Golden Globe –gálával és a legjobb film (dráma) kategória 5 jelöltjeivel kapcsolatban. A 75. díjátadó hozta a kötelezőt: közel kétezerszer esik szó a gáláról, alaposan megmozgatva a webes közönséget, akik nem fukarkodnak a véleménynyilvánítással, ha ruhamustráról, politikáról vagy aktivizmusról van szó. A díjvárományos filmdrámák (Dunkirk, A víz érintése, A Pentagon titkai, Szólírt a neveden, Három óriásplakát Ebbing határában) összesen 613 alkalommal kerültek szóba. A téma néhány napig lázban tartotta a film- és moziőrülteket, hiszen a találatok háromnegyede 8-a és 10-e között született (a díjátadó, illetve annak más- és harmadnapján), de a 2015-ös Oscar-gáláról készített felmérésünk azt mutatja, ennél azért van feljebb – 2015. febr. 17-27. között 5500+ alkalommal esett szó az eseményről.

emlitesek_szama_1.png

Persze többszáz cikk adott hírt a díjazottak listájáról és a gálán történtekről kisebb-nagyobb részletességgel, a legforróbbnak mégis a közösségi média csatornák bizonyultak: a találatok 81%-a Facebookon, fórumokon, twitteren vagy a kommentszekcióban született a cikkek alatt. Bár kirívó szélsőségeket nem tapasztalunk a webhangulatban, amíg a sajtó majdnem kétszer annyi pozitív hangvételű (39%) beszámolót közöl, mint a negatívat (22%), addig a közösségi média userek jóval hangosabbak, keményen odapörkölnek a számukra antipatikus színészeknek, vagy a nézhetetlennek talált filmeknek, így a túlsúlyba kerülnek a negatív megnyilvánulások (21%) a pozitívakkal szemben (16%).

emlitesek_megoszlasa.png 

emlitesek_polaritasa_hirekben_es_kozossegi_mediaban.png

Hogy pontosan miről is megy az egymás kiosztása, azt az alábbi említésgráf és a fő beszédtémák jól szemlélteti. Három fő témán rugóznak a véleménynyilvánítók a gálával kapcsolatban: filmek, főszereplők és színészek mellett az esemény megrendezési körülményeiről, azaz az időpont és a helyszín tartoznak a leggyakoribb kifejezések közé – a díjátadót vasárnap éjjel rendezték a Los Angeles-i Beverly Hilton Hotelban. És amit a korábbi történések fényében lehetett tudni: a 2017 őszén kirobbant és azóta is a filmipar jelenlegi hot topikját képező szexuális zaklatási botrányok meghatározták a gála eseményeit és az online viták témáját – az együttérzés és az erőszak elítélésének jeleként feketébe burkolóztak a vörös szőnyeg sztárjai. Nem mintha a ruha- és sminkmustra vagy a beszédek beható analizálása elmaradt volna, de mindkettőre erősen rányomta bélyegét a zaklatások elleni mozgalom.

 emlitesgraf_1.png

kulcs_temak_a_hirekben.png

Ha az időzítést nézzük, az látszik, hogy a díjátadó előtti napokban relatíve kevés az említés, fokozatosan nő a Golden Globe-gála és a díj megítélése, a várakozást enyhén pozitív értékelésű hírek és kevés social media aktivitás jellemzi. A díjkiosztó napján viszont robban a bomba, az említések száma az egekbe szökken, 15-20-szorosára nő, a megítélés is radikálisan megugrik.

A díjazottak kihirdetésével alaposan átrendeződik a filmek mezőnye. A díjkiosztó előtti napokban több reflektorfényt kapó A Pentagon titkai és a Szólíts a neveden filmek dicsfénye gyorsan odalesz, mivel a négyszeres győztes Három óriásplakát Ebbing határában és a kétszeres győztes A víz érintése veszi át a vezető szerepet: a díjakkal jutalmazott alkotások értékelése is megsokszorozódik az online hírverés hatására.

 A közösségi média említések láthatóan nem követik le olyan szorosan a valós eseményeket, mint a hírek, sőt. A magyar netezők véleményét nagyrészt hidegen hagyja a végső díjazottak névsora, legalábbis ami a filmek megítélését illeti. Az előzetes filmélmények alapján a webes közönségnek is megvan a maga kedvence és „antifilmje” a listából , így az Arany Wlóbuszt 2018-ban A Pentagon titkainak ítélhetnénk oda. A Dunkirk a jelölés ellenére sokak szerint „bántóan gyenge”, bár Arany Málna-díjat talán mégsem érdemel.

 woi_hirek_es_kozossegi_media.png

 

dunkirk_gyenge.png

Az ünneplést beárnyékolja a január 10-i hír, miszerint az egyik díjazottat, James Fancót (Legjobb férfi főszereplő, musical-vígjáték), öt nő vádolja meg szexuális zaklatással, és ez meg is látszik a véleményárfolyam hirtelen megzuhanásában (200 pont zuhanás). A bejelentésről hírt adó cikkek és FB-os megosztásai alatti többszáz komment jelenik meg hirtelen, tele találgatással, kételkedéssel, dühös ítélkezéssel. A tajtékos érzelemhullámok negatívba csapnak át, a következő néhány napban hot topic marad az újabb zaklatásos eset, főleg Facebookon.

 

emlitesterkep.png

woi_hirek-_km_gg.png

 

HA TÉGED IS ÉRDEKEL, MI A VÉLEMÉNYE AZ INTERNETEZŐKNEK A MÁRKÁDRÓL, A PIACODRÓL VAGY A VRSENYTÁRSAIDRÓL, AKKOR ÍRJ NEKÜNK – LEMÉRJÜK, ELEMEZZÜK ÉS MEGMUTATJUK NEKED.

Szólj hozzá!

"Ütősre" sikeredett a KFC-s botrány a web szemszögéből is. A vasárnap esti órákban történt, tettlegességig fajuló incidens a gyorsétterem biztonsági őre és az újságíró között gyorsan nagy visszhangot keltett az online sajtóban és a közösségi médiában. Az esetből címlapsztori nem rögtön, az eset másnapján lett, hanem kedden, még egy nappal később tetőzött a véleménycunami: addigra nemcsak hírek, közlemények, interjúk, szakértői vélemények láttak sorra napvilágot, hanem beindult a mémgyár és elindult a kommentvonat is, amire sokan váltottak jegyet: csak a keddi nap utolsó fél órájában 100, percenként 3 db KFC-vel kapcsolatos említés született, amiknek legtöbbje frappáns vagy kevésbé frappáns KFC-s poén, szófordulat, mém. Rövid összefoglaló.

image_5.jpg

Nem meglepő módon a KFC-vel kapcsolatos találatok száma a weben mondhatni kiverte a biztosítékot, de nem azonnal. Vasárnap éjjel még nem is volt nyoma az incidensnek, azonban kedd estig hot topikká vált az eset: látható, hogy az 556 db említésből 507 született 17-én, két nappal az eset után történt a webes plafonszaggatás.

 kfc_mention_flow_2017-10-18.png

A PR-katasztrófát jól szemlélteti a KFC véleményárfolyamán a beszakadás, ami azt mutatja meg, hogy hogyan változott a márka megítélése az elmúlt időszakban. Mi most az incidensre fókuszáltunk a gyorsétterem kapcsán, így az ábrán az elmúlt 7 nap adatai látszódnak. Mélyrepülés ez a javából, meredek és azonnali a beszakadás mutatja, hogy a KFC háza táján nemcsak a csípős fűszer paprikázta fel a hangulatot.

kfc_freq_dist_2017-10-18.png
A találatokon a közösségi média, az online sajtó és a TV-s megjelenések testvériesen megosztoztak, nagyjából egyharmad arányban esett a fókusz mindegyik platformra.

 kfc_pages_2017-10-18.png

Az eset értékelésben a sajtóban mutatkozik a legegységesebb hozzáállás, a cikkekben a legmagasabb a negatív említések aránya. A facebookos hozzászólásokban sem kímélik a biztonsági őrt, egyértelműen elutasítják a viselkedését a kommentelők, de ellenvélemények és olyan szóvirágok is színesítik a palettát, mint „ütős akciók”, „itt voltunk csapatépítőn, rendesen összeverődött a társaság”, innen lehet csemegézni, akinek csirkeszárnyak helyett erre fáj a foga.

kfc_channel_2017-10-18.png

tw_1.png

A közösségi médiában a mindig aktív facebookozók mellett a twitterezőket is megmozgatták a mémek és poénok, ami magyar viszonylatban nem szokásos – az instant viccek, mémek jó virális tartalmakként egyik platformról a másikra szálltak, és ez alaposan felpörgette a közösségi médiát is. Az alábbi tweetből is jól látszik, hogy szinte mindenkit megihletett a KFC-s eset, különösen a KFC és a BMW közötti különbséget feszegető viccre voltak fogékonyak a userek, ez lett a legtöbbet továbbosztott poén. (Note: a tweetelő ráérzett a lényegre, az összesített like szerintünk is jó ötlet, a Neticle rendszerén nem múlik!)

 kfc_key_attributes_2017-10-18.png

Megnéztük azt is, hogy mik azok a témák és tulajdonságok, amikkel a KFC-s esetet követően a márka összekapcsolódott az internetezők fejében. Akinek kedvesebb az élete, mint az étele, az valószínűleg nem a KFC-t fogja választani ezek után, legalábbis amíg el nem ül a vihar, hiszen a biztonság és a modor kerültek fel a negatív dobogó két legfelső fokára, de ezeken kívül a kiszolgálás sebességével kapcsolatos rossz tapasztalatokat is felidézték a rendszeres és alkalmi fogyasztók. A webes vélemények alapján nem tűnik jó ötletnek a KFC-ben beverni egy kis csirkeszárnyat…

 kep1.png

A legnegatívabb témák azt tükrözik, hogy a legkevésbé a sajtósok értékelték üdvözítőnek az esetet, részben az erkölcsi-jogi, részben a kommunikáció-PR szakmai aspektusát boncolgatták a témának a szakmai véleményvezérek.

És hogy milyen érzelmeknek adtak hangot az incidenssel kapcsolatban a neten megnyilvánulók? Leginkább dühöt, meglepettséget és szomorúságot váltott ki a hír azokból, akik megosztották véleményüket online.

 aaa.png

A tanulság mindebből az, hogy bár kellett egy kis idő mire a KFC bejárata előtt elszabaduló indulatok a weben visszhangot váltottak ki, de amint elindult a lejtőn lefelé a KFC, nem volt megállás. Ilyenkor a minél hamarabbi kríziskommunikáció rendkívül fontos, még mielőtt más húzza ránk a vizes lepedőt. A Neticle online médiafigyelő rendszerének fejlesztésénél erre külön figyelmet fordítottunk: hasonló krízishelyzetek esetén a rendszer automatikusan riasztást küld a fiók kezelőjének, így minden lehetőség adott a gyors, hatékony kommunikáció megtervezésére és lebonyolítására, minimalizálva a károkat, ami egy vállalat reputációjában keletkezik ilyenkor.

Hogy mi mindenre jó még az online médiafigyelés, és hogyan monitorozható valós időben egy márka megítélése, arra részletesen válaszolunk itt.

Írta: Lipusz Kinga

Adatok és ábrák forrása: Neticle Technologies - www.neticle.hu

Kép forrása: http://szubkult.blog.hu/2017/10/18/beinditotta_a_memgyarat_az_indexes_ujsagiro_kfc-s_incidense

Címkék: index botrány médiafigyelés médiaelemzés KFC social listening Neticle social media monitoring médiamonitoring

41 komment

Tagadhatatlanul vége a nyárnak, ezzel együtt pedig a nyaralási főszezonnak is. Mivel június elejétől augusztus végéig a balatoni régió a legmozgalmasabb térség (a GfK felmérése szerint a belföldi nyaralást tervezők 46%-a ruccan le néhány napra a magyar tengerhez), ennek kapcsán megnéztük, mik keltettek kommenthullámokat a Balaton legnépszerűbb üdülővárosai körül az online térben. 

slide2.jpg

A Balaton számokban

Cikkünkben a legnépszerűbb balatoni településeket vettük górcső alá. A június 1. és augusztus 31. közötti időszakban vizsgáltuk a 10 legnépszerűbb város (Hévíz, Keszthely, Fonyód, Zamárdi, Siófok, Balatonfűzfő, Balatonalmádi, Balatonfüred, Tihany, Révfülöp) webes megjelenéseit. Kíváncsiak voltunk, hogy az említések milyen előrejelző értékkel bírnak, megmutatják-e, melyek a legnépszerűbb balatoni üdülővárosok, ahova a leggyakrabban járunk zenei vagy épp gasztrofesztiválra, illetve bálra, és ha nem, akkor a nyaralás helyett mik kapcsán beszél a web népe a városokról.

Általánosságban elmondható, hogy balatoni városok önmagukban nem a legvisszhangosabb témák az online térben (összevetve, a 3 hónap alatt Zamárdi 164 db említést generált, a legtöbbször említett Hévíz városa 1918-szor szerepelt a találatok között, míg konkrétan a Balaton Soundról 2885 említés született csak a fesztivál időtartalma alatt).

freq_2017_9_20_17_14_45.png

 

A legtöbb említés cikkekben, hozzászólásokban és a facebookon születik bejegyzések, kommentek formájában. A többségben lévő semleges és a pozitív hangvételű említések között figyelemfelkeltő, invitáló stílusú programajánlók, turisztikai infók, szálláshirdetések, illetve hírek szerepelnek a város eseményeiről, vagy olyan általános témákról, mint a balatoni ingatlanpiac fellendülése, vagy a kiválónak ígérkező bor- és szőlőtermelői szezon. A csatornahasználatból kitűnik, hogy meglepően népszerű szokás Twitteren becsekkolni és hírt adni arról, melyik balatoni városban vakációzunk, illetve hogy a Google+ bejegyzések száma is relatíve magas, köszönhetően a turisztikai célú hirdetéseknek, szállásajánlatoknak, különösen a nagyobb turistamágnes események, fesztiválok előtt.

balaton_csatornahasznalat.png 

Inkább borfeszt, mint zenei fesztivál?

A negatív hozzászólásokat részben a városok közéleti, politikai eseményei (mint az izraeli nagykövet hévízi látogatása vagy a menekültek kis-balatoni nyaraltatása), részben pedig (lerágott csontként) a zenei fesztiválok generálták.

Érdekes, hogy a zenei fesztiválok inkább lehúzzák a város megítélését, mintsem javítanának rajta. Lehet, hogy turisztikai vonzerőként első osztályúak, az online reputációt azonban megtépázzák. Sokan még mindig a "részeg, drogozó tinik" drága szórakozásának tartják a Soundot és fesztiváltársait, és bár a legfeketébb bárány, a Balaton Sound kapcsán is érkeznek rosszalló kommentek, a lakosságnak augusztus végére telik be a pohár, amikor is a Strand Fesztivál és a B my Lake is zajlik, arányaiban véve ekkor a legmagasabb a negatív vélemények aránya, minden negyedik hozzászólás erősen negatív kritikát fogalmaz meg a fesztiválokról.

zamardi_komment.png

19702692_10154877855575817_696871551069043519_o.jpg

 

Az arckönyv mint nyilvános panaszkönyv

A kommentháború szinte kizárólag a Facebookon zajlik a témában. Annak ellenére, hogy Zamárdi hivatalos oldalán külön bejegyzésben kérik a lakosságot, hogy panaszaiknak e-mailben adjanak hangot, a panaszkezelést kénytelenek kiterjeszteni a Facebookra is, hiszen oda zúdul minden. Ez a tendencia egyébként más balatoni településre is igaz: az említések csatornákra lebontott számából kiderül, hogy a város és lakossága közötti nyilvános kommunikációnak elsődleges platformja a város hivatalos Facebook oldala.  

zamardi_kulcstemak_v2_2.png

Ezek alapján úgy tűnik, jobban megéri zenei fesztivál helyett borfesztivált szervezni, mint teszik az Hévízen. A fürdőváros említéseinek száma és megítélése (WOI) a főszezon alatt folyamatosan növekedett, amihez a  borfesztivállal járó gasztronómiai ízélmények pozitív megítélése is hozzájárult.

 

Hévíz, az élvezet és a bértrollok városa

A legtöbb említést számláló városok részben átfedésben vannak a KSH adataival, amik a legnagyobb belföldi vendégforgalmat bonyolítják le a régióban (Hévíz, Siófok, Balatonfüred, Zalakaros, Zamárdi, Balatonszemes, Zánka, Keszthely, Tihany, Fonyód, Balatonalmádi), de azért nem egészen. Meglepő, hogy Füred vagy Zamárdi nem szerepel a három online legtöbbet említett balatoni város között (Hévíz 1918 db, Siófok 765 db, Keszthely 303 db, Fonyód 125 db, Balatonfüred 122 db). Ennek oka az lehet, hogy a weben a politikai felhangot kapó események még jobban borzolják a kedélyeket és azonnali billentyűzetragadásra késztetik az embereket. 

Ilyen volt például az idei nyár során Hévíz polgármesterének, Papp Gábornak a Migration Aid nyaraltatási terve ellen tiltakozó közleménye, ami további cikkmegjelenéseket és főleg (72%-ban) ezek alatt kibontakozó kommenthullámot indukált. Mindez azonban nem hatott ki a város megítélésére, Hévíz említéseinek száma és véleményindexe végig növekedett, köszönhetően a fürdővendégek pozitív élményekről szóló beszámolóinak Facebookon és Google+-on, de a tweet bejelentkezések száma is magas magyarországi viszonylatban. A fürdővárost a wellness-szolgáltatásokkal és a gyógyfürdővel kapcsolatban kapcsolják össze leggyakrabban a weben.

balaton_heviz_emlitesterkep.png

Összefoglalva

A válaszunk a fentebb felvetett kérdésre, miszerint a balatoni településekről a nyaralás kapcsán esik-e szó az, hogy az említések jó része születik turizmussal összefüggő témában, de az igazi hot topic mindig a politika.

 

Szerző: Lipusz Kinga

Adatok és ábrák forrása: Neticle Technologies - www.neticle.hu

Képek forrása: ilovebalaton.hu, MajorKata photography

Ha részletesebben is érdekel, mit is takar a médiafigyelés és médiaelemzés, illetve neked miben segíthet, nézz át oldalunkra

Címkék: médiafigyelés médiaelemzés Balaton social listening Neticle

2 komment

Két és fél hete ért véget a nyár utolsó igazi nagy fesztiválja, és mint az lenni szokott, nemcsak a közönség, de az internet is teljesen felbolydult tőle. Őrült tippek, alkoholmámoros bejegyzések, videók, cikkek és kérdések hada lepte el a webet a fesztivál kapcsán – úgyhogy egy rövid bejegyzésben megnéztük a legérdekesebb említéseket a márka megjelenésektől egészen a Gyakorikérdések.hu legdurvább fesztiválhoz kapcsolódó kérdéseiig.

14604586567426cndoym71ent_l.jpg

A Sziget számokban

Alig egy hónap alatt több mint 5000-en írtak róla (összehasonlításképpen a VOLT-ról 2996, míg a Balaton Soundról 2885 említés született az adott fesztiválok időszakában). Összességében a semleges (az említések 73,9%-a) lineup bejegyzések, programajánlók, bejelentkezések és hírek domináltak, azonban a hektikusabb említések (26,1%) sem kerülték el a fesztivált. A lemondások például rendesen tépáztak hírnevén, de az élmények még így is domináltak velük szemben. A pénteki nap (08.11.) szólt a legnagyobbat, ráadásul YouTube-on: 437 említés köthető az aznapi vlogokhoz.

freq_2017_8_30_11_34_54.png

Vlog hegyek - a fotó már nem elég?

Rendkívül ritka – legyen szó bármilyen témáról, márkáról, eseményről – hogy egy téma ennyire sok platformon mozgassa meg a felhasználókat. Sőt, ami a fesztivál nemzetköziségét tekintve nem meglepő, a magyar neten azonban annál inkább: a tweetek mindent vittek a Sziget ideje alatt. Hírességek, bloggerek, felhasználók – szinte mindenki Twitteren jelezte jelenlétét a fesztiválon. Szintén újdonság a YouTube videók domináns aránya. Leginkább a Sziget első napjaira jellemző az élő videók és bejelentkezések jelentős száma. A legnépszerűbb videós tartalmak: P!nk koncert felvételek a ’repkedésről’, de megjelennek az interjúk, a Sziget kaják a gasztro csatornákon, és persze a fesztivál öltözködés, fesztivál smink, kihívásos videók, sőt, még a csempészésről is készült videó. Mindezek elképesztő aktivitást generálva: a népszerűbb videók több tízezres megtekintéssel és több száz kommenttel büszkélkedhetnek.

channel_freq_2017_8_31_11_37_3.png

Márkák és a Sziget

Szórakozás mellett persze biznisz is a Sziget, úgyhogy a márkák és kitelepüléseik sem hiányozhattak a fesztiválról. Azt is megnéztük tehát, hogy volt-e visszhangjuk, és ha igen, kié volt a legjelentősebb?

key_brands_2017_9_2_8_35_28.png

A HTC online aktivitása nyert egy nyereményjátéknak köszönhetően. Előkelő helyen végzett a MasterCard, akik bloggerek, vloggerek fesztivál jelenlétét támogatták, cserébe blogbejegyzésekért és kihívásos videókért. A márka aktivitása kapcsán megoszlanak a vélemények: egyrészt megjelennek a pozitív hangok, mert a márka által támogatott videók érezhetően jó minőségűek, másoknak azonban túl sok volt a márkajelenlét: személy szerint engem ez a mennyiségű reklám már zavar." Akit még innen érdemes kiemelni, az nem más, mint az Auchan. Több cikk is beszámolt az óbudai áruház kínálatának bővítéséről: ilyenkor például kézi vízpermetező, a legszükségesebbeket tartalmazó komplett fesztivál-szett, sőt, sushi is a bővített választék részét képezi. Az Auchan parkolóját már kevésbé kellemes kontextusban emlegetik: fórum bejegyzések szerint nem érdemes éjszakára itt hagyni a kocsit (bár hivatalosan nem is lehetne, a Sziget ideje alatti parkolási nehézségek miatt sokan ezt az ingyenes lehetőséget választják).

Mindenre válasz a Sziget?

Ahogy ígértük, a Gyakorikérdések.hu válogatás sem maradhat el, főleg nem a Sziget kapcsán: a topikok nagyon egy irányba koncentrálódnak, a további válaszokat pedig már be se merjük vágni. Kellemes szórakozást!

sz4.PNG

sz3.PNG

sz2.PNG

sz1.PNG

11-3.jpg

Szerző: Kiss Bernadett

Adatok és ábrák forrása: Neticle Technologies - www.neticle.hu

Képek forrása: Budapest Business Journal, 24.hu

Ha részletesebben is érdekel, mit is takar a médiafigyelés és médiaelemzés, illetve neked miben segíthet, nézz át oldalunkra

Címkék: sziget sziget fesztivál médiafigyelés médiaelemzés social listening Neticle médiamonitoring media monitoring

Szólj hozzá!

Kiszabadulni, elszökni, elmenekülni, felfedezni, járni a saját utad - ilyen és ehhez hasonló élményekre, érzésekre épít az egyik legaktuálisabb marketingirányzat, az Escapism. Ki ne vágyna az ebben foglalt eszményekre és értékekre, egy hideg-csúszós-lucskos-borongós munkanapon, amikor már az félsiker, ha bőrig ázás nélkül sikerül helyetváltoztatni a város két nem túl távoli pontja között. Meg úgy bármikor máskor is.

Az Escapism már a hipster hullám megindulása óta velünk van. Gyengülésére nem is számíthatunk, sőt, az elmúlt évben új erőre kapott. Erős hazai példája az irányzatnak a Dreher Felfedező reklámfilmje, amely látványos képvilágával, nyugalmat és kalandot ötvöző hangulatával könnyen megérinti a szemlélőt. A Kreatív.hu részletesebb beszámolót közölt a koncepcióról és az üzenetről, mely kifejtette, hogy a reklámügynökség célja egy olyan kreatív vonal megtalálása volt, amire hosszú távon is jól kibontható stratégiát tudnak építeni, úgy, hogy friss lendülettel töltsék meg az „annyi a világ, amennyit beletöltesz” márkaszlogent, ezzel új lendületet a márkának.

A szakmai közeg elismerése nem maradt el - Fogarasy Tamás, az Exalt Interactive kreatív igazgatója és a MOME oktatója például mind vizuális, mind koncepcionális szempontból best practiceként mutatta be a Brandbook márkaépítéésel és aktuális branding trendekkel foglalkozó szakmai eseményén. Mi azonban kíváncsiak voltunk arra is, mennyire jutott el az üzenet a potenciális fogyasztókhoz, hogyan terjedt a publikus weben és milyen mértékben sikerült áthatnia a márkához kötött gondolatokat - ezekre kerestük a választ a Neticle médiamonitoring megoldásával.

A Neticle eredményei szerint 2016-ban a magyar publikus weben - hírportálok, blogok, fórumok, nyilvános közösségi média felületek - összesen 2609 említés született a márkáról, ami számottevő online jelenlétnek mondható, magáról a Felfedező reklámfilmről alig született releváns említés. Ehelyett a Dreher kapcsán született bejegyzések jelentős többsége a cég eladásához kapcsolódott, mely mellett a DreherFeszt és a különleges kiadású sörök jelentek meg a közösséget megmozgató témaként.

Az alábbi Említésgráf a Dreher kapcsán leggyakrabban említett témákat, azok összefüggéseit és a hozzájuk kapcsolt jelzőket foglalja össze.


dreher.png

De mit jelent ez: akkor mégsem beszélhetünk sikerról az említett kampány kapcsán? Mielőtt efféle következtetéseket vonnánk le, mindenképp érdemes utánanézni, hogy más kulcstémák kapcsán milyen üzenetek, gondolatok kerültek középpontba. Az ugyanis, hogy konkrétan egy adott reklám nem terjedt erősen a közösségi médiában, nem emlékeztek meg róla sokan saját felületeiken, még nem feltétlenül jelent sikertelenséget, az üzenet ettől még bőven lehetséges, hogy elérte a célját.

A Neticle kutatásai szerint ahhoz, hogy egy kampány közösségi médiában konkrétan terjedni tudjon, olyan sajátos vonásokra van szüksége, mint fájó társadalmi kérdések feszegetése, megosztó humor vagy a megosztók személyes érdekeltté tétele - a látványos, szép üzeneteknek viszont nem kedveznek ezek a platformok.

A Dreher esetében is beigazolódott, hogy bár a konkrét filmről nem esett szó, az abban - és a cég egyéb marketingtevékenységében -  képviselt üzenetek és értékek szépen áthatották a brand webes visszhangját - kiemelkedően a márka saját fesztiválja, a DreherFeszt és a gyártó által piacra dobott új, különleges ízű sörök kapcsán. A fesztivál egyedisége, a megszokott formától való eltérése (a rendezvény ugyanis egyszerre tükrözte a sörfesztiválokra és zenei fesztiválokra jellemző elemeket) ugyanúgy kapott webes visszhangot, ahogy az aktuális sörkülönlegességekben rejlő kísérletezés is. Mindez igen szép összefonódásra, tudatos kommunikációra és az üzenetek megfelelő átadására enged következtetni.

 

 

Kiegészítés - további részletek a DreherFeszt és a sörkülönlegességek kapcsán:

Érdekesség, hogy Szabó Enikő főszervező DreherFeszt kapcsán elhangzott nyilatkozatban is hangsúlyos kifejezésként jelent meg a felefedezés: „A DreherFeszt számunkra is egy egyedi vállalás, nincs előttünk kitaposott ösvény, folyamatosan a felfedezés útját járjuk. Ezért is nagy öröm, amikor teltházzal zárjuk a rendezvényt, látjuk a fejlődését. A sörfőző mestereink ilyenkor kiadhatják minden kreativitásukat, megvalósíthatják elképzeléseiket, melyre hosszú hónapokig készülnek – a fesztivál sikere az ő sikerük is”.

Az persze nyilvánvaló, hogy a potenciális vásárlók nemcsak felfedezni, de jó söröket kóstolni is kell, hogy szeressenek. Meg kell állapítanunk, hogy a különleges kiadású sörök olyasmik, amik jó marketingértékkel bírhatnak, hiszen különböző akciók, ajánlatok formájában a vendéglátóipari helyek is terjesztik a hírét, miközben a magánszemélyek is hajlamosak megosztani a véleményüket. Ami pedig ráadásként nagyban hozzájárult az aktuálisan kiadott sörtípusok ismertségének növeléséhez az az, hogy a Dreherfeszt kapcsán is rengeteg szó esett róluk, és kedvet csináltak a kipróbálásukhoz. 2016 különleges sörei közül a Hidegkomós sörről esett a legtöbb említés - 310 publikus bejegyzés látott napvilágot vele kapcsolatban - túlnyomóan, de nem egyértelműen pozitívan.

hkomlos.png

A teljesség igénye nélkül, ilyen és hansonló bejegyzések emlézetk meg a Dreher Hidegkomlósról - csak annak az állításnak alátámasztásául, hogy ízek, sörök kapcsán valóban szívesen ejtünk el egy-két kritikát a közösségi térben:

  • Ízlik a Hidegkomlós Dreher, a komló jól elnyomja az enyhén kukoricás alapízt, de a másnapokon lebukik a csalással.
  • A cseh sörökben tényleg az a meglepő, hogy sokkal rugalmasabb kínálattal reagáltak a „sörforradalomra”, a magyarországinagy gyártók viszont leginkább kamu álújításokkal fárasztanak (bár a Dreher hidegkomlóst például meg lehet inni).
  • Kifejezetten finom ez a Dreher komlós!
  • a hidegkomlós drehert már így is "lebutították" a tavalyi az tényleg hajazott a kézművesekkel finom volt be is vonták. ez az idei 1 vizezett szar.
  • én kifejezetten szeretem a hidegen komlózott drehert, mert van neki íze.

 

 

Szerző: Südi Anna

Adatok és grafikonok forrása: Neticle Technologies

Ha részletesebben is érdekel, mit is takar a médiafigyelés és médiaelemzés, illetve neked miben segíthet, nézz át oldalunkra!

Címkék: népszerűség médiafigyelés médiaelemzés social listening social media monitoring online véleményelemzés automatikus tartalomelemzés médiamonitoring említésgráf

Szólj hozzá! · 1 trackback

Vannak univerzális kérdések, amikben mindenki kötelességet érez állást foglalni: szőke vagy barna, pizza vagy hamburger. Az új Zsivány Egyes ugyanezt váltotta ki az internet népéből, ugyanis a cikkeken felül rengeteg vélemény született a témában posztok, tweetek, és fórum bejegyzések formájában.

sunday_1.png

Összegyűjtöttünk nektek mindenféle érdekességet a Zsivány Egyes netes megjelenéseiről, gyűjtsétek erőtöket, kemény lesz.

Az ébredő Erő vs. Zsivány Egyes

Alapvető kérdés, hogy vajon hogyan teljesít a Zsivány Egyes Az ébredő Erőhöz képest, ezért összevetettük a két film megítélésének alakulását a premier évének december 1. és január 7. közötti időszakában (bár a két premier között 4 nap különbség volt, a megítélés alakulását ez nem befolyásolta).

mention_flow_2017_1_8_12_41_50.png

mention_flow_2017_1_7_19_7_33.png

Jól nyomon követhető, hogy Az ébredő Erő említések számában erősebb volt a Zsivány Egyesnél - a premier napján előbbi 553, míg utóbbi csak 222 említést generált. Ezen felül szintén Az ébredő előnye a Zsivánnyal szemben a decemberben folyamatosan növekvő és a premier napján csúcsosodó népszerűség - ami azonban stagnálásba, majd hanyatlásba torkollott. Ezzel szemben mindenki meglepődött a Zsivány Egyesen: a szkeptikus hangok és a premiert követő óvatos vélemények december végétől rohamosan pozitívvá váltak és így, ha népszerűségben nem is érte utol Az ébredő Erőt, de tendenciájában lekörözte azt.

Filmkritikusok mindenhol
freq_dist_2017_1_7_20_7_13.png

Cikkek és címlapok százait előzte le a Facebook posztok sokasága: majdnem 1200 említés született a legnagyobb közösségi oldalon egy hónap leforgása alatt. A több, mint 550 említéssel nem elhanyagolható a tweetek száma sem. Emellett a leghosszabb vélemények és kritikák (természetesen a cikkek és blog bejegyzések után) a fórumokon születtek: anonimitásba burkolózva a felhasználók itt bátrabban és részletesebben adtak hangot véleményüknek, éppen ezért a fórumos említéseknél magasabb arányban fordulnak elő a negatív kritikák a filmmel kapcsolatban. Érdekes, hogy arányaiban a blog bejegyzések jelentek meg legszerényebb számban, a hosszabb kritikák is inkább a social media felületeken bontakoztak ki.

Hot topikok

key_topics_2017_1_7_20_46_52.png

Nem meglepő módon sokan checkoltak be a filmről, ennek köszönhető a sok #mozi-s említés. #szinkron kapcsán általában elégedett hangok jelentek meg, egyedül Darth Vader hangja szuszogott kevésbé kellemesen egyes vélemények szerint. Ami a #videó-t illeti itt két hot topic tündökölt: egyrészt sokaknak disszonáns volt, hogy az előzetesek olyan jeleneteket tartalmaztak, melyek végül nem kerültek be a filmbe, másrészt januárban debütált egy videó a Tarkin kormányzót és a fiatal Leia hercegnőt újraalkotó digitális technológiáról. #bevételek szempontjából kimagasló eredményekről adtak számot a cikkek. A nyolc Star Wars film összesített bevétele januárra már meghaladta a 7 milliárd dollárt, Magyarországon pedig a mozik és stúdiók ünnepelhettek, ugyanis 2016-ban volt az eddigi legmagasabb a jegybevételek száma (ez jelentős mértékben köszönhető az év vége előtt 2 héttel bemutatott Zsivány Egyesnek). A végére maradt a leginkább kérdéses téma, mégpedig a #bojkott. Pop-cornt elő, nézzük:

A film egy Trump-ellenes uszítás

Tessék? Igen, jól olvastad: még december elején alakult ki kisebb kavalkád, mely egy Trump-aktivistától indult. Állítása szerint a film direkt Trump-ellenes jeleneteket tartalmaz, ezért bojkottra szólította fel a vele egyetértőket. A téma nyomon követhető a #DumpStarWars címszó alatt Twitteren, ha érdekel szánj rá pár órát(/napot)

6bd.png

598.png

Ha még itt vagy, a végére hagytunk pár egzotikus bejegyzést, melyek olyan kérdések és a Zsivány Egyes fúziójából születtek, mint a vizsgaidőszak, álhírek és a sok kritikát kapott címadás:

Szerző: Kiss Bernadett

Adatok és ábrák forrása: Neticle Technologies - www.neticle.hu

Képek forrása: wall.alphacoders.com, knowyourmeme.com

Ha részletesebben is érdekel, mit is takar a médiafigyelés és médiaelemzés, illetve neked miben segíthet, nézz át oldalunkra!

2 komment