Róla szólnak a hírek, vele van tele a sajtó – igen, jól sejted, nem tévedsz sokat, ha e szavakat olvasva előtted is a fényűző 4-es metró képe villan fel. A hosszas halogatás, várakozás és magyarázkodás után ugyanis március utolsó péntekjén a földalatti bámészkodásra váró tömeg végre valahára birtokba vehette a modern szerelvényeket és szemügyre vehette a bravúros építészeti megoldásokat felsorakoztató állomásokat.
Az esemény nem kis felhajtással és talán még annál is nagyobb visszhanggal járt – nem véletlen, elvégre az M4 már régen többet jelent, mint holmi közlekedésre alkalmas létesítmény, fogalommá nőtte magát, a különleges eredménnyel kecsegtető, de beláthatatlan ideig tartó projektek szinonimája lett. A csoda mégis megtörtént, a zöld metróvonalat egyszer és mindenkorra átadták – és, hogy ennek kapcsán milyen gondolatokkal volt tele a web, arra az alagút helyett a következő sorok végén derítünk fényt.
A 4-es metró jó ideje benne volt a köztudatban, a valódi, nagybetűs buzz azonban csak az átadást napján tűnt fel a láthatáron, ellenben olyan lendülettel, hogy utószele még máig sem csendesedett el teljesen. A március 24-től április 4-ig terjedő két hétben a zöld metróvonal a Neticle online véleményezéssel foglalkozó cég adatai szerint több mint tízezer említéssel büszkélkedhetett, sőt március 28-án, közszereplésének csúcsán csaknem háromezer alkalommal került elő a neve különböző online felületeken. Minden valószínűséggel nem okoz meglepetést, hogy a megjelenések háromnegyede a Facebook kék falain esett meg, mindazonáltal azonban a közel ezer cikk, illetve nyolcszáz feletti twitt sem ad okot elkomorodásra.
A vélemények száma azonban közel sem minden, sőt, a milyenségük ennél sokkal többet nyom a latba – a 4-es metrónak pedig a vizsgált két hétben hideg és meleg egyaránt kijutott, mégpedig közel azonos súllyal. Nem meglepetés, hiszen régóta készültünk arra, hogy elcsodálkozhassunk a beharangozott architektúrán, de ugyanígy, mélyen arra is, hogy mindezt szkeptikusan, húzott szájjal vegyük szemügyre. Így is történt, az első nap győzött az ingyen utazás öröme, az újdonság varázsa és a selfik hada, pár nap múlva azonban lehullottak a rózsaszín és felkerültek a kritikusra csiszolt szemüvegek. Ezek pedig magukkal hozták a népszerűségi index toronyugrását – mely zuhanás közben a „szép, csak felesleges”, a „kampány” és „kidobott pénz” kifejezéseket kiabálta, szókincsét legtöbbször sokszor megosztott Facebook posztokból kölcsönözve. Az erősen negatív vélemények áradata mindenesetre rövidlefutásúnak bizonyult, a látványos kivitelezés és a külföldi elismerések végső soron felülkerekedtek, hogy – bár ingadozó erősséggel, de – a pozitív irányban tartsák a mérleg nyelvét.
A pozitív véleményindex már önmagában megnyugtató lehet, valódi önigazolását azonban sokkal inkább a felívelő véleményárfolyam jelent, mely a tőzsdei árfolyamhoz hasonlóan mutat rá az új metró népszerűségére. Ha tehát a web véleményére hallgatva játszottunk volna a véleménytőzsdén, már az átadás előtt elkezdtünk volna zöld M betűvel fémjelezett papírokat venni, hogy az indulást követően pár nappal kétségbeesve szabaduljunk tőlük, majd végül, kis idő múltán megkönnyebbült sóhajjal simogassuk meg a nyakunkon maradt papírokat. Hiszen szó ami szó, ingadozások ide vagy oda, úgy tűnik, a 4-es metróval mégsem lőttünk bakot.
Ha csak a végeredmény miatt furdalt minket a kíváncsiság, akkor a vélemények milyenségét, a különleges árfolyam alakulását kényelmesen hátradőlve máris nyugtázhatjuk, ha azonban szívesen bekukkantanánk a kulisszák mögé, még bukkanhatunk némi érdekességre. Végtére is nem mindegy, hogy mi alapján és milyen szavakkal festjük a jó vagy éppen fanyar képet. Utolsó ábránk épp ezért a legtöbbet említett kulcsszavak – melyek toplistáját az utazás, az ár és a parkolás triumvirátusa adja –, valamint jellemzők erdejébe enged némi ráadás betekintést.
Az adatok és képek forrása: Neticle technologies - www.neticle.hu