Néhány hónappal ezelőtt keresett meg minket a The Pitch online marketing blog csapata, hogy szívesen csinálnának egy elemzést a Neticle segítségével. Azt szerették volna megvizsgálni, hogy a magyar weben hogyan ítélik meg a SEO-t, azaz a keresőoptimalizálást. Ebben a posztban az elemzés legérdekesebb tanulságait foglaltuk össze.
Az adott elemzéshez egy 6 hónapos időszakot vettünk figyelembe (2015 augusztus - 2016 február), ugyanis ennyi idő alatt már jól körvonalazódnak mikro és makro trendek is akár. Nem mellesleg a vizsgált időszakban jött ki 2 nagyobb algoritmus frissítés is: a RankBrain (machine learning algoritmus frissítése) és az AdWords Shake-Up (ami eltüntette a jobb oldali hirdetéseket a Google Searchben).
Ez a két nagyobb esemény és a 6 hónapos megfigyelési időszak már kellő adatot szolgáltatott ahhoz, hogy lokálisan és globálisan is értékelni lehessen az adatokat.
Említésgráf
Első lépésként azt néztük meg, hogy a SEO említésgráfja (mention graph) hogy néz ki.
Az említésgráf itt a SEO kulcsszóhoz legszorosabban kapcsolódó kulcstémákat, kulcstulajdonságokat és jellemzőket ábrázolja az összefüggések alapján. Az ábra alapján itt a keresőoptimalizálással kapcsolatban legtöbbet említett 10 kulcstulajdonság a következő volt:
- web
- online
- szakértő
- blog
- marketing
- design
- internet
- honlap
- ár
A gráf alapján jól lehet látni, hogy milyen témákat és jelzőket használnak az egyes cikkek, posztok amikor SEO-ról van szó. Valamint azt is, hogy melyik témához, kifejezéshez kapcsolódnak pozitív (zöld kis kör) és negatív (piros kör) jelzők.
Említések eloszlása időben
Ha azt vizsgáljuk, hogy mikor jelentek meg a különböző hírek, cikkek, posztok, kommentek, akkor ezt tapasztaljuk: elsősorban a hétköznapi időszakban jelentek meg a tartalmak 4 és 16 óra között. Hétvégén sokkal alacsonyabb volt az aktivitás és az éjszakai időszak is lényegesen csendesebben telt.
Ebben igazából nincs különösen semmi meglepő, szépen illeszkedik az általános internethasználati szokásokhoz. Bár a nagyon korai, hajnali 4-5 óra körüli aktivitás azért némileg furcsán hat.
Csatornahasználat
Amikor azt elemezzük, hogy milyen csatornát használnak a témában a legtöbben, akkor azt látjuk, hogy a Facebook, a Twitter, a fórumok és a Google+ kiemelkednek a többi csatorna közül. Bár ez valahol érhető is, mert itt a legkisebb a belépési korlát. Az első 4-est a blogok és a cikkek követik. A Youtube és a Tumblr pedig szinte észrevehetetlen a témában.
Leggyakoribb kifejezések
Ha azt nézzük, hogy milyen kapcsolódó kifejezéseket használtak az adott tartalmak, akkor a pozitív és negatív jelentéstartalmú kifejezések közül az alábbiakat lehet kiemelni:
A pozitív kifejezéseket különösebben nem is érdemes magyarázni. Egyedül a “ne haragudj” kifejezés az, ami kevésbé illik a sorban. A negatívak kifejezések között pedig a “börtön”, kifejezés ami meglepő lehet, ez egy amerikai SEO-val foglalkozó üzletember miatt jelent meg a találatok között, akit három év börtönbüntetésre ítéltek negatív SEO miatt.
Kulcs témák
Ha továbbmegyünk és megnézzük a kulcstémákat, akkor itt a SEO-val kapcsolatban legtöbbet említett témákat lehet áttekinteni. Ezzel képet kaphatunk arról, hogy a SEO kulcsszó kapcsán milyen témák, kérdések merülnek fel leggyakrabban. Emellett itt látható az is, hogy az említések polaritása pozitív, negatív vagy épp semleges.
A piros rész jelöli a negatív, a fehér a semleges, a zöld pedig a pozitív előjelű említéseket.
Kulcs tulajdonságok
A következő ábrán már nem a témákat, hanem a keresőoptimalizáláshoz kapcsolódó és legtöbbet említett tulajdonságokat láthatjuk.
Véleményarány / polaritás
Ezen a részen azt láthatjuk, hogy a 6 hónapos időszakban a pozitív, a negatív és a semleges említések aránya hogy alakult. Az ábráról az rajzolódik ki, hogy viszonylag kiegyensúlyozott módon alakultak az említések havi bontásban. Valamivel több a pozitív említés, mint a negatív, de túlnyomórészt a semlegesek dominálnak.
Az elemzés során arra jutottunk, hogy hazai SEO megítélése a magyar internetezők körében leginkább vegyes.
Van nagyon sok olyan téma és weboldal, ahol abszolút pozitív említéseket és véleményeket találunk, de akadnak olyanok is, ahol szinte csak negatívakat. De a legtöbb említés inkább semleges, mintsem polarizált. A témában legaktívabb közösség a social media felületeken alakul ki (Facebook, Twitter), ezt követik a hazai blogok és a fórumok.
A klasszikus online csatornákon szinte egyáltalán nincs szó a témáról, és ami rendkívül meglepő, hogy a világ második legnagyobb keresőjén, a Youtube-on sem pörög a keresőoptimalizálás.