Hatalmas pénzeket ölni a márkaépítésbe, teljes haderővel folyatatni a hidegháborús küzdelmet a konkurenciával, majd derült égből villámcsapásként nevet változtatni – ha valami, akkor ez a stratégia elsőre igencsak megalapozatlannak tűnik. Márpedig az apród.hu esetében pontosan ez történt.
Azonban érdemes hozzátenni, hogy a közvélekedés ellenére közel sem egy légből kapott ötlet nyomán, hanem tudatos döntés eredményeként, a célközönség kiszélesítése, valamint az anyavállalat márkáinak közös márkanév alá hozása érdekében került sor a lépésre. Mégis, akár így, akár úgy, a márkanevek megváltoztatása kivétel nélkül borzolni szokta a kedélyeket, varázsütésre tömegekből váltva ki a ragaszkodás érzését, és a recept az apród.hu esetében sem festett másképp.
Hogy hosszútávon a sokakat frusztráló változás mégis beváltja-e majd tulajdonosainak hozzáfűzött reményeit vagy épp ellenkezőleg öngyilkosságnak bizonyul majd, az egyelőre a jövő zenéje. A bejelentés azonnali fogadtatásáról azonban a weben megjelent vélemények már most sok érdekes pletykával szolgálnak, melyekből most a Neticle, online véleményelemzéssel foglalkozó rendszer adatai alapján némi ízelítővel készültünk.
Nagy csönd után nagy hangzavar
A nagynap előtt szinte semmilyen hírt nem lehetett hallani az OLX márkanévről, de annál nagyobb volt a hangzavar 14-én, amikor mind az apród.hu, mind az OLX neve elárasztotta az internetet, hogy utána még két-három napig borzolja a kedélyeket, majd utána mindkettő az apród.hu-tól korábban megszokott szinten stabilizálódjon. Az új brand mindössze két napja, tehát a változást követő tíz nap után emelkedett felül először.
Pár napos mélyrepülés
A névváltás hatására, az addig a weben rendszerint pozitív megítélésnek örvendő apród.hu napi véleményindexe igencsak megzuhant – az eseményhez kapcsolódó említések tehát minden kétséget kizáróan negatív színben festették le a változást. Pár nap múlva azonban az OLX-et magával húzva visszaállt egy pozitív szintre.
A Facebook a hibás?
A web véleménye minden felületen más és a Facebook a véleményvezér – a apród.hu névváltásakor látottak legalábbis erősen erre utalt. Az április 14-én megjelent cikkek ugyanis jellemzően pozitív kicsengéssel bírtak, hatásukat azonban a kék falakra írt kiemelkedően magas számú, nagyon negatív kommentek alaposan elmosták. Úgy tűnik, a névváltás valóban a közvéleményt rázta meg, és – kivételesen – nem lehet a sajtót hibáztatni a negatív hozzáállás terjesztéséért.
Amiről beszélnek
A névváltás körüli napokban természetesen az ehhez kapcsolódó fogalmak alaposan helyet kaptak az aukciós oldallal kapcsolatban gyakran említett tulajdonságok között – mégpedig jellemzően negatív színben. A márkanév-váltás kapcsán sok szó esett működésképtelenségről, a reklám egyértelműen rossz visszhangot kapott, azonban meglepő, hogy maga az OLX márka nem tűnt fel kedvezőtlen színben.
Márkanevek a véleménytőzsdén
Ha tőzsdei árfolyamok analógiájára a márkanevek webes vélemények alapján kirajzolódó véleményárfolyamát szemléljük, arra juthatunk, ma már megkockáztathatjuk, hogy OLX részvényekbe fektessünk. Nem volt ez így pár napja, a névváltás hatására ugyanis az addig kedvező véleménynek örvendő apród.hu véleményindexe alapos zuhanásnak indult az itthon még ismeretlen OLX kifejezést is magával húzva. Az indulatok csitulásával mára visszaállt a rend, mindkét név véleményárfolyama a pozitív tartományban mozog – azonban, vigyázat, a látszat csal, hiába emlegetik sokan még pozitívan az apródot, annak papírjaiból már nem érdemes bevásárolnunk.